PL EN RU

Podsumowanie projektu: „Smart Tags for Improving Consumer Interaction in Food Value Chain”

Zakończył się trwający od roku międzynarodowy projekt badawczo-komunikacyjny „Smart Tags for Improving Consumer Interaction in Food Value Chain”, realizowany w ramach programu EIT Food/Horyzont 2020, w którym Uniwersytet Warszawski był jednym z 8. partnerów. Pozostali konsorcjanci to podmioty naukowe oraz przedsiębiorstwa z branży spożywczej: VTT Technical Research Center of Finland Ltd, University of Reading, KU Leuven, Matis, AZTI, DuoxMatox, Maspex.

 

Celem projektu było zbadanie i przedstawienie możliwości zastosowania technologii Smart Tags, jako narzędzia zwiększającego zaufanie konsumentów do produktów spożywczych. Smart Tags, czyli inteligentne etykiety, mogą dostarczyć konsumentom informacji, których zwykłe opakowania żywności nie są w stanie przekazać, umożliwiając przy tym wymianę informacji o łańcuchu wartości w branży spożywczej podczas całego cyklu życia produktu, inicjując nowatorskie koncepcje usług około sprzedażowych i interaktywność między konsumentami a podmiotami przemysłu spożywczego.

 

W projekcie wyodrębnionych zostało sześć zadań, z których jedno było związane z zarządzaniem całym projektem, jedno dotyczyło upowszechniania wyników prac z poszczególnych etapów, a pozostałe cztery zadania odzwierciedlały kolejne fazy projektu,  począwszy od przeglądu literaturowego, poprzez badania potrzeb i oczekiwań konsumentów, identyfikację 19. nowatorskich koncepcji inteligentnych opakowań oraz testowanie tych o największym potencjale wdrożeniowym.

 

Zadanie przeglądu dostępnych technologii typu Smart Tag i ich zastosowania w łańcuchach wartości żywności było bardzo obszerne. Skoncentrowano się w nim na dostępnych technologiach, w dziedzinie inteligentnych opakowań oraz czynnikach sprzyjających i ograniczających akceptację i zaufania konsumentów. Zidentyfikowano trzy główne elementy technologii inteligentnego pakowania (wskaźnik, czujnik i nośnik danych) i zsyntetyzowano ich najczęściej spotykane w literaturze elementy składowe, w tym wskaźnik temperatury, wskaźnik świeżości, wskaźnik gazu, biosensor, czujnik gazu, kod kreskowy i RFID. W ramach tego zadania stwierdzono, że pomimo dużej liczby prac badawczych prowadzonych w dziedzinie opakowań aktywnych i inteligentnych, niewiele jest badań empirycznych, które dotyczą akceptacji lub zaufania konsumentów do inteligentnych technologii pakowania. W związku z tym przyjrzano się również innym technologiom informacyjnym stosowanym w łańcuchach dostaw, ponieważ mają on podobny cel, jak inteligentne opakowanie, czyli zapewnienie infrastruktury komunikacyjnej komunikacji. Zbadano również główne bariery stojące przed inteligentnymi urządzeniami w opakowaniach do żywności i stwierdzono, że akceptacja konsumentów, ograniczenia prawne i niektóre kwestie techniczne stanowią główną przeszkodę dla szerszego wykorzystania rozwiązań Smart Tag w łańcuchach wartości żywności. Wyniki tego zadania zostaną przedstawione w recenzowanym artykule, który ma zostać opublikowany w 2021 roku.

 

Podobnie kompleksowe podejście zastosowano na kolejnym etapie projektu, który koncentrował się na ocenie potrzeb i oczekiwań konsumentów i innych interesariuszy w stosunku do inteligentnego pakowania. Wykorzystano tu wyniki poprzedniego zadania jako dane wejściowe do przygotowania narzędzi badawczych. Prace badawcze obejmowały pogłębione wywiady z dostawcami w dziewięciu krajach, sesje grup fokusowych w pięciu krajach oraz szeroko zakrojone ilościowe badania konsumenckie w ośmiu krajach. W sumie badaniu potrzeb i oczekiwań konsumentów i interesariuszy poddanych zostało  ponad 4 tysiące respondentów. Wyniki tej pracy zostaną przedstawione w artykule, w recenzowanym czasopiśmie, który ma zostać opublikowany w 2021 r. Ogólny wniosek jest taki, że inteligentne opakowania mają w sobie potencjał, który odpowiada potrzebom i oczekiwaniom konsumentów i uczestników łańcuchów dostaw w branży spożywczej i jednocześnie konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty wyposażone we wspomniane  rozwiązania.

W kolejnej fazie badano nowe koncepcje usług opartych na technologiach tagów inteligentnych. Przeanalizowano dogłębnie potencjał, a także mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia związane z różnymi rozwiązaniami tagów inteligentnych. W ramach zadań badawczych na tym etapie zidentyfikowano i przeanalizowano łącznie 19 nowatorskich koncepcji obsługujących znaczniki inteligentne. Wyniki tych prac także zostaną zaprezentowane w artykule w recenzowanym czasopiśmie, który ma zostać opublikowany w 2021 r.

 

W oparciu o wyniki poprzednich etapów, w fazie końcowej przeprowadzono pilotaż rozwiązań o największym potencjale wdrożeniowym. Rozwiązania Smart Tag zostały wybrane na podstawie różnych kryteriów, w zależności od potrzeb w łańcuchach wartości i dojrzałości dostępnych technologii. Wśród testowanych technologii znalazły się: wskaźnik azotowy wskazujący świeżość różnych artykułów spożywczych – pre-piloting realizowany  przez MATIS (Islandia), AZTI (Hiszpania) i KU Leuven (Belgia). Technologia wykazała szczególny potencjał w łańcuchach wartości dla owoców morza, co będzie dalej badane poza projektem. Rejestrator temperatury NFC Smart Tag był również wstępnie testowany przez VTT (FI) i MATIS (IS) - ta technologia umożliwia konsumentom i dostawcom monitorowanie temperatury żywności podczas logistyki i transportu. Wiele świeżych i mrożonych artykułów spożywczych jest poddawanych kontroli temperatury, co sprawia, że ​​technologia ta jest bardzo istotna. Uważano jednak, że rejestrator NFC wstępnie pilotowany w tym projekcie jest bardziej odpowiedni dla profesjonalistów w łańcuchach wartości (między przedsiębiorstwami) niż dla zwykłych konsumentów, ponieważ odczyty temperatury wymagają specjalistycznej wiedzy, aby zinterpretować w odniesieniu do parametrów jakości i trwałości. W ramach projektu wykonano również testy pilotażowe wskaźników inteligentnego znacznika tlenu, które mogą informować konsumentów i inne zainteresowane strony o szczelności opakowania. Wskaźniki tlenu zostały wstępnie przetestowane przez AZTI (Hiszpania) i LU Leuven (Belgia). Ostatnim inteligentnym tagiem, który był poddany testom pilotażowym, był tag „Wine Cap”, który zapewnia unikalną elektroniczną tożsamość butelek i innych pojemników. Skanując etykietę za pomocą smartfona, konsument może zobaczyć, kiedy i gdzie wino było uprawiane i butelkowane, a także uzyskać informacje, takie jak notatki degustacyjne i łączenie potraw. Etykieta zawiera również wskaźnik temperatury, który informuje użytkownika, kiedy wino ma idealną temperaturę do picia.

 

Projekt tagów inteligentnych został sklasyfikowany jako projekt komunikacyjny, co oznacza, że ​​jednym z jego głównych celów było poinformowanie konsumentów i interesariuszy w łańcuchach wartości żywności, czym są tagi inteligentne, w jaki sposób można ich używać, jakie tagi są już dostępne i jakie tagi są w rozwoju, w jaki sposób mogą dodać wartość itp. Projekt osiągnął ten cel poprzez bezpośrednią interakcję z ponad czterema tysiącami konsumentów i dostawców, docierając do blisko siedmiu tysięcy osób jako „publiczność medialna” i ponad 40 tysięcy poprzez „wrażenia w mediach online”.

 

Projekt jest oficjalnie zakończony, ale nadal prowadzone będą badania i testy, których celem będzie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań opartych na technologiach inteligentnego pakowania. Wyniki badań upowszechniane będą w artykułach naukowych, (planowane są co najmniej cztery artykuły w 2021 r.).

 

Rozwiązania tagów inteligentnych wstępnie pilotowane w projekcie

 

 

 

 

Organizacja życia akademickiego na Wydziale Zarządzania UW

Szanowni Państwo, (aktualizacja z 14 marca 2021 r.)

publikujemy aktualne informacje dotyczące organizacji życia akademickiego w Uniwersytecie Warszawskim oraz na Wydziale Zarządzania UW, które  mają związek z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 wśród społeczności UW. Uprzejmie prosimy wspólnotę naszego Wydziału o zapoznanie się z treścią ogłoszeń.

Życzymy optymizmu i zdrowia!

Nowe:
Od 15 marca Biblioteka WZ UW zostaje zamknięta. Zbiory Biblioteki WZ nadal będą udostępniane poprzez bazę SDE.WZ.UW

więcej
Sukcesy Wydziału Zarządzania w Rankingu Eduniversal Best Masters 2021

Wydział Zarządzania UW od wielu lat bierze udział  międzynarodowym Rankingu kierunków studiów Eduniversal Best Masters, zajmując w nim czołowe lokaty. W badaniu uczestniczy łącznie 5500 programów nauczania, oferowanych przez uczelnie ze 154 krajów na całym świecie. W najnowszym Rankingu Eduniversal Best Masters 2021, studia prowadzone przez Wydział Zarządzania UW zajęły następujące miejsca:

więcej
Konkurs na zatrudnienie specjalisty ds. komunikacji marketingowej Wydziału Zarządzania UW

Dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ogłasza konkurs na zatrudnienie specjalisty ds. komunikacji marketingowej Wydziału Zarządzania UW. Termin składania aplikacji upływa 30 kwietnia 2021 r. Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się pod poniższym linkiem.

 

więcej
Konkurs na zatrudnienie zastępcy kierownika w Bibliotece Wydziału Zarządzania UW

Dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ogłasza konkurs na zatrudnienie zastępcy kierownika w Bibliotece Wydziału Zarządzania UW. Termin składania aplikacji upływa 21 maja 2021 r.

Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się pod poniższym linkiem.

więcej
Konkurs na zatrudnienie stypendysty

Ogłoszono konkurs na zatrudnienie stypendysty w projekcie NCN GRIEG - EquAl in ReacHing AspiRaTions.

Termin składania ofert upływa 30 kwietnia 2021 roku; aplikacje należy wysyłać na adres: j.tyrowicz@uw.edu.pl

Szczegóły dotyczące konkursu znajdują się pod poniższym linkiem.

więcej
Reakredytacja EQUIS dla Wydziału Zarządzania UW

Szanowni Państwo,

z przyjemnością informujemy, że Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego zakończył proces ponownej akredytacji EQUIS, potwierdzający i promujący wysoką jakość edukacji i prowadzonych badań naukowych w najlepszych szkołach biznesu na świecie.

więcej
Webinarium poświęcone książce "Experimentalist Competition Law and Regulation of Markets"

Szanowni Państwo,

serdecznie zapraszamy na webinarium w piątek 16 kwietnia o godz. 10, poświęcone książce "Experimentalist Competition Law and Regulation of Markets". Podczas niego wystąpi autor, Yane Svetiev (University of Sydney). Webinarium jest organizowane w ramach współpracy pomiędzy działającym przy CARS WZ UW ASCOLA Central Europe Chapter and ASCOLA South East Europe Chapter.

więcej
Tutoring studencki dla osób ze spektrum autyzmu

Centrum Wsparcia Akademickiego BON UW uruchomiło program tutoringu studenckiego dla osób ze spektrum autyzmu. 

Z programu może skorzystać każdy student Uniwersytetu Warszawskiego, niezależnie od kierunku studiów. Udział w programie poprzedzony jest konsultacją w Centrum Wsparcia Akademickiego BON UW

więcej
Seminarium pt. „Czy nadchodzi rewolucja w podatkach?”

Szanowni Państwo,

serdecznie zapraszamy na seminarium pt. „Czy nadchodzi rewolucja w podatkach?”, które odbędzie się 11 maja 2021 roku o godz. 17:00 na platformie Zoom. Wprowadzenie przedstawi dr Jarosław Janecki (Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej), komentarz wygłosi dr Paweł Dąbek (Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie).

więcej
Warsztaty online „Don’t panic. Organize! Practical workshops on personal productivity”

Drodzy Studenci,

Welcome Point zaprasza Studentki i Studentów zagranicznych na warsztaty online „Don’t panic. Organize! Practical workshops on personal productivity” w języku angielskim, które odbędą się 28 i 29 kwietnia br. w godz. 9.00-12.30.  W warsztatach mogą wziąć udział studenci czterech ostatnich semestrów studiów.

więcej
Publiczna obrona rozprawy doktorskiej w trybie zdalnym

Przewodniczący Rady Naukowej Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Warszawskiego podaje do wiadomości, że dnia 08.04.2021 o godz. 13:00 odbędzie się publiczna obrona rozprawy doktorskiej w trybie zdalnym mgr. Artura Piątkowskiego p.t. "Zarządzanie logistyką obrotu gotówkowego w Polsce".

 

więcej
Seminarium pt. "Wyzwania globalne vs. narodowe instrumenty – finanse publiczne w warunkach postępującej globalizacji"

Szanowni Państwo,

serdecznie zapraszamy na seminarium pt. "Wyzwania globalne vs. narodowe instrumenty – finanse publiczne w warunkach postępującej globalizacji", które odbędzie się 23 marca 2021 roku o godz. 17:00 na platformie Zoom (link po rozwinięciu tekstu). Wprowadzenie przedstawi prof. US dr hab. Sławomir Franek (Instytut Ekonomii i Finansów Uniwersytetu Szczecińskiego), komentarz wygłosi prof. dr hab. Marta Postuła (Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego). Spotkanie jest drugim w ramach cyklu Seminariów Naukowych pt. "Konkretnie o ekonomii".

więcej
EFMD Global
EQUIS1
Uniwersytet Warszawski
PRME
Ceeman
HR Excellence in Research
Eduniversal ranking
Eduniversal
Ministerstwo Nauki
Polska Komisja Akredytacyjna

© Copyright: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

ul. Szturmowa 1/3, 02-678 Warszawa
tel: +48 22 55 34 002, fax: +48 22 55 34 001; mail: wz@wz.uw.edu.pl

NIP: 525-001-12-66

 

Administratorem strony jest Sekcja Informacji i Promocji WZ UW

 

 

projekt: VisualTeam Logowanie dla pracowników