PL EN RU

Podsumowanie projektu: „Smart Tags for Improving Consumer Interaction in Food Value Chain”

Zakończył się trwający od roku międzynarodowy projekt badawczo-komunikacyjny „Smart Tags for Improving Consumer Interaction in Food Value Chain”, realizowany w ramach programu EIT Food/Horyzont 2020, w którym Uniwersytet Warszawski był jednym z 8. partnerów. Pozostali konsorcjanci to podmioty naukowe oraz przedsiębiorstwa z branży spożywczej: VTT Technical Research Center of Finland Ltd, University of Reading, KU Leuven, Matis, AZTI, DuoxMatox, Maspex.

 

Celem projektu było zbadanie i przedstawienie możliwości zastosowania technologii Smart Tags, jako narzędzia zwiększającego zaufanie konsumentów do produktów spożywczych. Smart Tags, czyli inteligentne etykiety, mogą dostarczyć konsumentom informacji, których zwykłe opakowania żywności nie są w stanie przekazać, umożliwiając przy tym wymianę informacji o łańcuchu wartości w branży spożywczej podczas całego cyklu życia produktu, inicjując nowatorskie koncepcje usług około sprzedażowych i interaktywność między konsumentami a podmiotami przemysłu spożywczego.

 

W projekcie wyodrębnionych zostało sześć zadań, z których jedno było związane z zarządzaniem całym projektem, jedno dotyczyło upowszechniania wyników prac z poszczególnych etapów, a pozostałe cztery zadania odzwierciedlały kolejne fazy projektu,  począwszy od przeglądu literaturowego, poprzez badania potrzeb i oczekiwań konsumentów, identyfikację 19. nowatorskich koncepcji inteligentnych opakowań oraz testowanie tych o największym potencjale wdrożeniowym.

 

Zadanie przeglądu dostępnych technologii typu Smart Tag i ich zastosowania w łańcuchach wartości żywności było bardzo obszerne. Skoncentrowano się w nim na dostępnych technologiach, w dziedzinie inteligentnych opakowań oraz czynnikach sprzyjających i ograniczających akceptację i zaufania konsumentów. Zidentyfikowano trzy główne elementy technologii inteligentnego pakowania (wskaźnik, czujnik i nośnik danych) i zsyntetyzowano ich najczęściej spotykane w literaturze elementy składowe, w tym wskaźnik temperatury, wskaźnik świeżości, wskaźnik gazu, biosensor, czujnik gazu, kod kreskowy i RFID. W ramach tego zadania stwierdzono, że pomimo dużej liczby prac badawczych prowadzonych w dziedzinie opakowań aktywnych i inteligentnych, niewiele jest badań empirycznych, które dotyczą akceptacji lub zaufania konsumentów do inteligentnych technologii pakowania. W związku z tym przyjrzano się również innym technologiom informacyjnym stosowanym w łańcuchach dostaw, ponieważ mają on podobny cel, jak inteligentne opakowanie, czyli zapewnienie infrastruktury komunikacyjnej komunikacji. Zbadano również główne bariery stojące przed inteligentnymi urządzeniami w opakowaniach do żywności i stwierdzono, że akceptacja konsumentów, ograniczenia prawne i niektóre kwestie techniczne stanowią główną przeszkodę dla szerszego wykorzystania rozwiązań Smart Tag w łańcuchach wartości żywności. Wyniki tego zadania zostaną przedstawione w recenzowanym artykule, który ma zostać opublikowany w 2021 roku.

 

Podobnie kompleksowe podejście zastosowano na kolejnym etapie projektu, który koncentrował się na ocenie potrzeb i oczekiwań konsumentów i innych interesariuszy w stosunku do inteligentnego pakowania. Wykorzystano tu wyniki poprzedniego zadania jako dane wejściowe do przygotowania narzędzi badawczych. Prace badawcze obejmowały pogłębione wywiady z dostawcami w dziewięciu krajach, sesje grup fokusowych w pięciu krajach oraz szeroko zakrojone ilościowe badania konsumenckie w ośmiu krajach. W sumie badaniu potrzeb i oczekiwań konsumentów i interesariuszy poddanych zostało  ponad 4 tysiące respondentów. Wyniki tej pracy zostaną przedstawione w artykule, w recenzowanym czasopiśmie, który ma zostać opublikowany w 2021 r. Ogólny wniosek jest taki, że inteligentne opakowania mają w sobie potencjał, który odpowiada potrzebom i oczekiwaniom konsumentów i uczestników łańcuchów dostaw w branży spożywczej i jednocześnie konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty wyposażone we wspomniane  rozwiązania.

W kolejnej fazie badano nowe koncepcje usług opartych na technologiach tagów inteligentnych. Przeanalizowano dogłębnie potencjał, a także mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia związane z różnymi rozwiązaniami tagów inteligentnych. W ramach zadań badawczych na tym etapie zidentyfikowano i przeanalizowano łącznie 19 nowatorskich koncepcji obsługujących znaczniki inteligentne. Wyniki tych prac także zostaną zaprezentowane w artykule w recenzowanym czasopiśmie, który ma zostać opublikowany w 2021 r.

 

W oparciu o wyniki poprzednich etapów, w fazie końcowej przeprowadzono pilotaż rozwiązań o największym potencjale wdrożeniowym. Rozwiązania Smart Tag zostały wybrane na podstawie różnych kryteriów, w zależności od potrzeb w łańcuchach wartości i dojrzałości dostępnych technologii. Wśród testowanych technologii znalazły się: wskaźnik azotowy wskazujący świeżość różnych artykułów spożywczych – pre-piloting realizowany  przez MATIS (Islandia), AZTI (Hiszpania) i KU Leuven (Belgia). Technologia wykazała szczególny potencjał w łańcuchach wartości dla owoców morza, co będzie dalej badane poza projektem. Rejestrator temperatury NFC Smart Tag był również wstępnie testowany przez VTT (FI) i MATIS (IS) - ta technologia umożliwia konsumentom i dostawcom monitorowanie temperatury żywności podczas logistyki i transportu. Wiele świeżych i mrożonych artykułów spożywczych jest poddawanych kontroli temperatury, co sprawia, że ​​technologia ta jest bardzo istotna. Uważano jednak, że rejestrator NFC wstępnie pilotowany w tym projekcie jest bardziej odpowiedni dla profesjonalistów w łańcuchach wartości (między przedsiębiorstwami) niż dla zwykłych konsumentów, ponieważ odczyty temperatury wymagają specjalistycznej wiedzy, aby zinterpretować w odniesieniu do parametrów jakości i trwałości. W ramach projektu wykonano również testy pilotażowe wskaźników inteligentnego znacznika tlenu, które mogą informować konsumentów i inne zainteresowane strony o szczelności opakowania. Wskaźniki tlenu zostały wstępnie przetestowane przez AZTI (Hiszpania) i LU Leuven (Belgia). Ostatnim inteligentnym tagiem, który był poddany testom pilotażowym, był tag „Wine Cap”, który zapewnia unikalną elektroniczną tożsamość butelek i innych pojemników. Skanując etykietę za pomocą smartfona, konsument może zobaczyć, kiedy i gdzie wino było uprawiane i butelkowane, a także uzyskać informacje, takie jak notatki degustacyjne i łączenie potraw. Etykieta zawiera również wskaźnik temperatury, który informuje użytkownika, kiedy wino ma idealną temperaturę do picia.

 

Projekt tagów inteligentnych został sklasyfikowany jako projekt komunikacyjny, co oznacza, że ​​jednym z jego głównych celów było poinformowanie konsumentów i interesariuszy w łańcuchach wartości żywności, czym są tagi inteligentne, w jaki sposób można ich używać, jakie tagi są już dostępne i jakie tagi są w rozwoju, w jaki sposób mogą dodać wartość itp. Projekt osiągnął ten cel poprzez bezpośrednią interakcję z ponad czterema tysiącami konsumentów i dostawców, docierając do blisko siedmiu tysięcy osób jako „publiczność medialna” i ponad 40 tysięcy poprzez „wrażenia w mediach online”.

 

Projekt jest oficjalnie zakończony, ale nadal prowadzone będą badania i testy, których celem będzie wdrażanie innowacyjnych rozwiązań opartych na technologiach inteligentnego pakowania. Wyniki badań upowszechniane będą w artykułach naukowych, (planowane są co najmniej cztery artykuły w 2021 r.).

 

Rozwiązania tagów inteligentnych wstępnie pilotowane w projekcie

 

 

 

 

Jubileuszowa strona 50-lecia

Nasza strona 50-lecia jest już dostępna. Znajdziecie na niej listę naszych jubileuszowych wydarzenia, ich szczegóły i wszystkie ważne informacje na temat Wydziału, jak i trwającego właśnie wyjątkowego roku 50-lecia Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

 

50-lecie Wydziału Zarządzania UW

więcej
Zatrudnimy pracownika na stanowisko porządkowej pomieszczeń gospodarczych

Uniwersytet Warszawski Wydział Zarządzania zatrudni pracownika na stanowisko porządkowej pomieszczeń gospodarczych.

więcej
List od Wicemarszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Piotra Zgorzelskiego

Wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski przekazał na ręce Dziekana Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego prof. dr. hab. Grzegorza Karasiewicza podziekowania za zaproszenie na uroczystą inaugurację i jednocześnie pogratulował immatrykulowanym studentom, jak i całej naszej wspólnocie dydaktyczno-naukowej za kontynowanie najlepszych tradycji uniwersyteckich.

więcej
Zapraszamy na inaugurację roku akademickiego na WZ UW
Uroczysta inauguracja roku akademickiego 2022/23 odbędzie się 7 października 2022 r. o godz. 15.00 w auli A, przy ul. Szturmowej 1/3, w Warszawie.

 

Link do streamingu inauguracji: https://youtu.be/OLo7ili_KZk

więcej
Debata Stowarzyszenia Absolwentów WZ UW "Rynek pracy jutra – udręka czy ekstaza?"

10 października 2022 o godz. 18:00 odbędzie się kolejna debata online Stowarzyszenia Absolwentów WZ UW pt. "Rynek pracy jutra – udręka czy ekstaza?".

 

W debacie udział wezmą:

dr Henryka Bochniarz - Przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan

dr hab. Anna Pawłowska, prof. UW - Wydział Zarządzania UW

Debatę Stowarzyszenia Absolwentów Wydziału Zarządzania UW poprowadzi Remigiusz Lewandowski

 

Wszystkich zainteresowanych prosimy o rejestrację się pod tym linkiem:

https://online.ikongres.pl/conference/xvii_spotkanie_absolwentow_pt_rynek_pracy_jutra_-_udreka_czy_ekstaza

 

Zapraszamy również na stronę internetową i rejestrację w serwisie Absolwentów WZ UW -> www.absolwencizarzadzania.pl

więcej
7 października 2022 r. od 15.00 będą obowiązywać godziny dziekańskie

Uprzejmie informujemy, że 7 października 2022 r. od godz. 15.00 do końca dnia obowiązywać będą godziny dziekańskie (zajęcia online dla studentów studiów zaocznych odbędą się zgodnie z planem).

więcej
Wszystko co musisz wiedzieć o stypendium ministra – rok akademicki 2022/2023

Na początku października uruchomiona została możliwość ubiegania się o stypendium ministra dla studentów za znaczące osiągnięcia. W roku akademickim 2022/2023 studenci mogą zgłaszać prośbę o założenie konta oraz wykazać swoje osiągnięcia do 12 października. Osoby zainteresowane mogą przesłać swoje zgłoszenie na adres: bpm@uw.edu.pl wraz z następującymi informacjami: imię, nazwisko, numer albumu (indeksu) oraz pełną nazwę jednostki.

 

Więcej szczegółów tutaj.

więcej
Zdobądź certyfikat PRINCE2

PRINCE2 (ang. PRojects IN Controlled Environments – czyli projekty w sterowalnym środowisku) to jedno z klasycznych i najbardziej popularnych narzędzi do wprowadzania zmian w organizacji. Narzędzie to daje pełną kontrolę biznesową inwestycji, od pomysłu, do jej pomyślnego zrealizowania, a także uzyskiwania korzyści.

 

Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich, którzy chcą zapoznać się z powszechnym, metodycznym podejściem do zarządzania projektami. Nie jest wymagana żadna specjalistyczna wiedza, aby zrozumieć i nauczyć się metodyki.

 

Więcej szczegółów tutaj.

 

więcej
BAL ABSOLWENTÓW – REJESTRACJA ZAMKNIĘTA

W związku z ogromnym zainteresowaniem udziałem w Balu Absolwentów zorganizowanym z okazji 50-lecia Wydziału Zarządzania UW pragniemy ogłosić, iż rejestracja na Bal została zamknięta.

 

Uprzejmie informujemy, że osoby z listy rezerwowej będą mogły wziąć udział w Balu w sytuacji, gdy zgłoszone osoby nie opłacą swojego udziału w terminie.

 

W imieniu prof. dr. hab. Grzegorza Karasiewicza - Dziekana Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego serdecznie dziękujemy Państwu za zainteresowanie udziałem w naszym Balu. Od przyszłego roku planujemy organizację zjazdów absolwentów Wydziału Zarządzania, którzy obchodzą okrągłe rocznice ukończenia studiów.

więcej
Prace konserwacyjne systemu pocztowego

W dniu 04.10.2022 w godz. 16:00 - 24:00 planowane są prace konserwacyjne systemu pocztowego GroupWise.

W tym okresie wystąpią utrudnienia w dostępie do poczty obsługiwanej w domenie @wz.uw.edu.pl. Przepraszamy za utrudnienia.

więcej
Podziel się wiedzą FinTech i wygraj 2000 zł!

MoneyTransfers.com ogłasza konkurs dla studentów studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych z całego kraju na najlepszą pracę na temat: Jak rozwiązania FinTech mogą pozytywnie wpłynąć na zmieniający się świat.

 

Zwycięzca konkursu otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 2000 złotych. Dodatkowo  zwycięski tekst zostanie opublikowany na stronie, razem z krótką biografią autora. Szczegóły tutaj.

więcej
Niezbędnik dla studenta Wydziału Zarządzania UW

Na naszej stronie dostępny jest już Niezbędnik dla studenta na rok akademicki 2022/2023, który zawiera wszystkie najważniejsze informacje dotyczące studiowania na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Zachęcamy do zapoznania się z nim.

 

Przypominamy, że najważniejsze dokumenty i informacje na temat studiowania znajdziecie tutaj.

więcej
EFMD Global
EQUIS1
Uniwersytet Warszawski
PRME
Ceeman
HR Excellence in Research
Eduniversal ranking
Eduniversal
Ministerstwo Nauki
Polska Komisja Akredytacyjna

© Copyright: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

ul. Szturmowa 1/3, 02-678 Warszawa
tel: +48 22 55 34 002, fax: +48 22 55 34 001; mail: wz@wz.uw.edu.pl

NIP: 525-001-12-66

 

Administratorem strony jest Sekcja Informacji i Promocji WZ UW

 

 

projekt: VisualTeam Logowanie dla pracowników