Forma studiów: stacjonarne (dzienne)
Czas trwania: 4 lata (8 semestrów)
Limit miejsc: Studia stacjonarne: 24
Język: Angielski
Studia doktoranckie: „Wielokulturowe zarządzanie w erze globalizacji”, finansowane z grantu NCBiR, bezpłatne, prowadzone w języku angielskim. W trakcie studiów doktoranci realizują program, którego następstwem jest zdobycie interdyscyplinarnego przygotowania do dalszej pracy naukowej i dydaktycznej.
Obszary badawcze
Studenci będą pracowali w jednym z trzech zespołów badawczych:
- Zarządzanie w kulturowym kontekście (dr hab. Przemysław Hensel, prof. UW, prof. dr hab. Beata Glinka)
- Zarządzanie potencjałem ludzkim w erze globalizacji (prof. dr hab. Grażyna Wieczorkowska-Wierzbińska)
- Analiza porównawcza problemów zarządzania finansami na poziomie mikro i makro w różnych krajach/kulturach (dr hab. Marta Postuła, dr hab. Renata Karkowska)
Udział w jednym z tych trzech seminariów nie wyklucza, że rozprawa doktorska będzie pisana pod kierunkiem innego pracownika naukowego.
Niektórzy twierdzą, że „Wykształcenie to nic innego jak podnoszenie estetyki wnętrza”, jednak badania prowadzone w USA pokazują, że każdy kolejny szczebel wykształcenia przekłada się na istotny wzrost wynagrodzenia i pozycji społecznej. Absolwenci naszych studiów jako swoje zyski wymieniają także „rozwój umiejętności krytycznego myślenia umożliwiający oddzielenie faktów od mitów; rozwój w interesującej ich dziedzinie pod okiem najlepszych specjalistów, stanie się częścią networkingu łączącego świat biznesu i nauki”.
Studia 3. stopnia, na które zapraszamy, mają inny charakter niż studia magisterskie.
Doktoranci, traktowani jako młodsi koledzy i koleżanki akademików, są wprowadzani w tajniki stosowania metody naukowej do rozwiązywania ważnych problemów społecznych.
Na studiach doktoranckich WZ, oprócz standardowego programu, doktoranci wybierają zespoły badawcze, w których chcą pracować nad rozprawą doktorską. Kandydaci na stacjonarne studia doktoranckie proszeni są o kontakt z wybranym potencjalnym opiekunem naukowym, przed złożeniem dokumentów. Ten wybór może być oczywiście zmieniony w czasie pierwszego roku studiów.
Efekty kształcenia osiągane w wyniku realizacji programu studiów doktoranckich na Wydziale Zarządzania UW
w zakresie wiedzy:
- zna światowy dorobek naukowy z zakresu wybranej dyscypliny (nauki o nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) oraz wynikające z niego implikacje dla praktyki;
- posiada szczegółową wiedzę teoretyczną dotyczącą obszaru prowadzonych badań opartą na publikacjach naukowych poświęconych najnowszym osiągnięciom nauki w tym obszarze;
- posiada podstawową wiedzę obejmującą metodykę prowadzenia badań naukowych oraz prawny i etyczny kontekst działalności naukowej;
- potrafi zidentyfikować pytania badawcze wynikające z zapotrzebowania zgłaszanych przez praktyków zarządzania, ekonomistów i finansistów;
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą przygotowywania publikacji naukowych i prezentowania wyników badań;
- posiada podstawową wiedzę w zakresie metod i technik procesu dydaktycznego;
- posiada podstawową wiedzę w zakresie pozyskiwania, prowadzenia i zarządzania projektami badawczymi z uwzględnieniem aspektów finansowych i prawnych tych projektów;
- posiada podstawową wiedzę w zakresie transferu technologii i komercjalizacji wyników badań z uwzględnieniem aspektu ochrony własności intelektualnej;
w zakresie umiejętności:
- potrafi skutecznie poszukiwać najnowszych informacji naukowych z różnych źródeł, dokonywać ich selekcji, interpretacji oraz syntezy;
- potrafi krytycznie ocenić rezultaty badań oraz ich wkład w rozwój wybranej dyscypliny (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) oraz określić przydatność i możliwość wykorzystania osiągnięć teoretycznych w praktyce;
- potrafi praktycznie stosować i doskonalić metody badawcze właściwe dla wybranej dyscypliny (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse);
- potrafi dostrzegać, formułować i rozwiązywać problemy naukowe w wybranej dyscyplinie (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse), w tym podejmować wyzwania badawcze prowadzące do tworzenia innowacyjnych rozwiązań;
- potrafi napisać dobrze udokumentowane opracowanie, którego poziom spełnia kryteria publikacji w najwyżej cenionych czasopismach naukowych w wybranej dyscyplinie (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse);
- potrafi poprawnie metodologicznie zaplanować i zrealizować własny projekt badawczy, także dotyczący zagadnień interdyscyplinarnych;
- potrafi uczestniczyć w wymianie doświadczeń i idei, także w środowisku międzynarodowym (posługując się sprawnie co najmniej jednym językiem obcym – uznając język angielski jako podstawowy język wymiany naukowej) reprezentującym różne dziedziny;
- potrafi zaprezentować w sposób zrozumiały swoje pomysły i wyniki używając właściwych argumentów w dyskusji naukowej;
- potrafi stosować nowoczesne metody i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych w sposób metodyczny;
- potrafi upowszechniać wyniki prac badawczych i w miarę możności transferować je do sfery gospodarczej i społecznej;
- potrafi samodzielnie planować własny rozwój oraz inspirować rozwój innych osób.
w zakresie kompetencji społecznych:
- wykazuje krytyczne podejście do wyników własnej pracy twórczej i ich wpływu na rozwój dyscypliny, rozumiejąc potrzebę ciągłego podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych;
- ma świadomość ważkości profesjonalnego zachowania i etycznej postawy w kreowaniu etosu środowiska naukowego i zawodowego;
- myśli i działa w sposób niezależny, twórczy i przedsiębiorczy, wykazuje inicjatywę w tworzeniu nowych idei i nowatorskich rozwiązań, dąży do odkrywania nowych metod badań naukowych;
- angażuje się w najwyższej jakości kształcenie specjalistów wybranej dyscypliny (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) oraz inne działania sprzyjające rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego ceniącego rolę nauki;
- przejawia chęć do upowszechniania wiedzy w społeczeństwie, m.in. poprzez środki masowego przekazu i współpracę ze szkolnictwem powszechnym w zakresie wyjaśniania osiągnięć nauki i techniki, w sposób powszechnie zrozumiały, z wykorzystaniem różnych punktów widzenia.
Działania prowadzące do uzyskania wyspecyfikowanych efektów kształcenia
Określone efekty kształcenia powinny być osiągnięte w wyniku realizacji częściowo zindywidualizowanego programu studiów, obejmującego:
- pracę naukową prowadzoną pod kierunkiem opiekuna naukowego, zmierzającą do realizacji celów badawczych, a następnie uzyskania stopnia naukowego doktora;
- aktywny udział w zajęciach o charakterze podstawowym dla dziedziny nauk ekonomicznych, o wysokim stopniu zaawansowania;
- aktywny udział w zajęciach związanych z wybraną dyscypliną (nauki o zarządzaniu, ekonomia, finanse) o wysokim stopniu zaawansowania i prezentujących najnowsze osiągnięcia nauki;
- aktywny udział w zajęciach budujących ogólne umiejętności zawodowe z uwzględnieniem umiejętności prowadzenia badań;
- aktywny udział w zajęciach budujących ogólne umiejętności komunikacyjne ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych;
- praktyki dydaktyczne;
- aktywne uczestnictwo w życiu wspólnoty akademickiej krajowej i międzynarodowej;
- wypełnienie wymagań związanych z przeprowadzeniem przewodu doktorskiego.
Sposoby oceny uzyskanych efektów
- Ocena opiekuna naukowego (promotora) w zakresie zadań szczegółowych;
- Zaliczenia z zajęć obligatoryjnych;
- Zaliczenia z zajęć fakultatywnych rozwijających umiejętności dydaktyczne i zawodowe;
- Egzaminy doktorskie;
- Ocena roczna opiekuna naukowego (promotora);
- Opinie recenzentów publikacji, wniosków grantowych, aplikacji konferencyjnych autorstwa doktoranta;
- Ocena roczna kierownika studiów doktoranckich.