Podczas tegorocznej siódmej edycji europejskiej konferencji „European Sustainability – Circular Week 2024”, dr Agnieszka Wiśniewska przedstawiła wyniki badań konsumenckich prowadzonych w ramach projektu 3-CO (Concise Consumer Communication through Robust Labels for Biobased Systems).
Współczesne gospodarki świata budują swoją gotować do aktywnej kontrybucji w zrównoważony i odpowiedzialny obieg dóbr i usług oraz rozwój odpowiedzialnych zachowań konsumentów.
Zmniejszenie śladu węglowego w każdej dziedzinie życia, dzięki odpowiedzialnym zachowaniom konsumentów, było głównym tematem panelu eksperckiego, trzeciego dnia europejskiego kongresu, w którym uczestniczyła dr Agnieszka Wiśniewska z naszego Wydziału. Podzieliła się ona wynikami badań prowadzonych w projekcie 3-CO.
Paneliści zgodnie potwierdzili, że w dążeniu do zmniejszania emisji CO2, liczy się zarówno rola instytucji, jak i indywidualnych konsumentów. Ich postawy i działania, na rzecz minimalizacji emisji CO2 poprzez świadome konsumowanie dóbr i usług wyprodukowanych w odpowiedziany dla środowiska sposób, już dzisiaj wyglądają bardzo obiecująco, jak usłyszeliśmy podczas dyskusji.
„Wśród kluczowych czynników kształtujących postawy konsumenckie należy wymienić wpływ społeczny. Nasze badania wskazują, że konsumenci ogólnie nie odczuwają presji społecznej do odpowiedzialnej konsumpcji. Warto jednak zauważyć, że osoby deklarujące podejmowanie w ostatnim czasie działań proekologicznych przyznają, iż czerpią wzorce i motywację w tym zakresie od członków rodziny. To odróżnia je od przedstawicieli pozostałych segmentów konsumentów” – dodaje dr Agnieszka Wiśniewska.
Dziękujemy za zaproszenie dr Agnieszka Sznyk, CEO of the Institute of Innovation and Responsible Development INNOWO.