Celem Laboratorium Interaktywnej Diagnozy jest umożliwienie pracownikom, doktorantom oraz studentom Wydziału Zarządzaniu prowadzenia badań z wykorzystaniem metod biometrycznych. Tradycyjnie, konstrukty psychologiczne związane z zachowaniami pracowników czy konsumentów były mierzone za pomocą metod samoopisowych, takich jak ankiety lub wywiady, w których respondenci są  proszeni  o świadome raportowanie swoich odczuć. Obecnie rozwijają się jednak również alternatywne metody pomiaru w postaci neurometrii (np. fMRI, EEG) i biometrii (np. aktywność elektrodermalna skóry, śledzenie ruchów gałek ocznych, rozpoznawanie emocji na podstawie mimiki twarzy), które pozwalają uzyskać informacje o nieświadomych reakcjach respondentów . Pomiary autonomiczne dostarczają informacji, które nie są dostępne za pomocą tradycyjnych metod samoopisowych, takich jak wpływ bodźców na mózg i fizjologię respondentów.

Wyposażenie laboratorium:

Laboratorium dysponuje następującym sprzętem i oprogramowaniem:

  • Eyetracker stacjonarny: Gazepoint GP3 HD z częstotliwością 150 Hz, dokładnością 0,5–1,0 stopnia kąta widzenia oraz kalibracją 5- lub 9-punktową. Urządzenie umożliwia pomiar uwagi konsumenta i wysiłku poznawczego poprzez analizę czasu fiksacji na określonych obszarach zainteresowania. Czas trwania fiksacji wskazuje na aktywność poznawczą użytkowników, a częstotliwość fiksacji odzwierciedla zainteresowanie danym obiektem.
  • Eyetracker mobilny: Pupil Invisible — okulary śledzące ruch gałek ocznych z wykorzystaniem uczenia maszynowego, połączone z urządzeniem z systemem Android do estymacji spojrzenia w czasie rzeczywistym, zarządzania użytkownikiem, rejestrowania i strumieniowania danych na żywo.
  • Opaski Shimmer 3: Służą do pomiaru aktywności elektrodermalnej (EDA) i tętna. Parametry takie jak zmienność rytmu serca (HRV) i poziom przewodnictwa skóry są wykorzystywane do oceny obciążenia poznawczego i pobudzenia emocjonalnego.
  • Oprogramowanie iMotions: Narzędzie do analizy i integracji zebranych danych. Dostępne moduły: Core, Eye Tracking, Facereading (Affectiva) oraz EDA/GSR (Aktywność Elektrodermalna)

Badania naukowe:

Badania biometryczne zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w naukach o zarządzaniu, ponieważ pozwalają na uzyskanie precyzyjnych danych dotyczących reakcji pracowników na różne bodźce oraz warunki pracy. Informacje te mogą być wykorzystane do lepszego zrozumienia potrzeb pracowników, co umożliwia podejmowanie bardziej trafnych decyzji dotyczących zarządzania personelem.  W dziedzinie nauki o marketingu, badania biometryczne odgrywają równie ważną rolę, umożliwiając uzyskanie precyzyjnych informacji na temat reakcji konsumentów na bodźce takie jak reklamy, opakowania produktów czy projekty stron internetowych. Dzięki monitorowaniu reakcji fizjologicznych, takich jak zmiany w tętnie, potliwości skóry czy zmiany w mimice twarzy, można dokładniej zrozumieć emocjonalne reakcje konsumentów na tego typu bodźce.

Badania naukowe zrealizowane w laboratorium:

  • „Ukryty wpływ internetowych recenzji. Analiza mechanizmów i skutków pozakupowej ekspozycji konsumentów na marketing szeptany w Internecie”
    Kierownik: A. Kacprzak
    Grant w ramach Nowe Idee 3B w Priorytetowym Obszarze Badawczym V programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”, nr BOB-IDUB-622-396/2023
  • „Wpływ wielozadaniowości, presji czasowej i przeciążenia poznawczego na psychofizjologiczne koszty oraz wyniki pracy”
    Kierownik: K. Nowak
    Grant Narodowego Centrum Nauki w ramach programu PRELUDIUM, nr 17/25/B/HS4/02137

Dydaktyka:

Zapraszamy studentów do wykorzystania laboratorium do prowadzenia badań w ramach przygotowanych prac licencjackich i magisterskich.  Wykorzystanie nowoczesnych metod pomiaru w postaci  biosensorów w badaniach z zakresu HR i marketingu podnosi wartość  metodyczną pracy.  Dotychczas, pod kierunkiem dr B. Michałowicza, obroniono już kilkanaście prac dyplomowych przygotowanych przy wykorzystaniu metod biometrycznych:

  • M. Kwiatkowska (2024) Wpływ stanu emocjonalnego na decyzje finansowe: Analiza Eye-Tracking, czujniki HR/HRV i GSR
  • L. Klein (2024) Analiza reakcji emocjonalnej użytkowników na odbiór reklam usług sektora bankowego.
  • A. Lewandowska (2024) Badanie wpływu użycia wizerunku lekarza w reklamach leków na zachowania zakupowe konsumentów
  • J. Dwojak (2024) Wpływ seksualizacji w reklamie na postrzeganie produktu przez Generację Z: badanie metodą eye-trackingu.
  • M. Kozicki (2023) Badanie rozpoznawalności produktów branży browarniczej metodą eye-trackingu
  • Z. Tomiczek (2023) Wpływ nagości na odbiór produktu w reklamie
  • K. Lipska (2023) Badanie zachowań konsumentów w środowisku zakupów internetowych w rozróżnieniu na płeć z wykorzystaniem metody eye tracking’u
  • A. Kawczak (2023) Ocena czytelności stron internetowych z wykorzystaniem metod śledzenia wzroku
  • M. Bratek (2023) Analiza strategii czytania stron internetowych z wykorzystaniem eye-tracker’a
  • A. Gura (2023) Kształtowanie wizerunku marek sportowych z wykorzystaniem badań neuromarketingowych
  • G. Chudzik (2023) Ocena istotności recenzji konsumenckich w użyteczności stron internetowych produktów kosmetycznych z wykorzystaniem badań eye-trackingowych
  • A. Hryhareuski (2022)  Badanie rozpoznawalności marek niegazowanej wody mineralnej metodą eye-trackingu
  • A. Krajewska (2022) Badania user experience w branży e-commerce metodą okulograficzną

Zespół laboratorium:

dr inż. Bartłomiej Michałowicz, Kierownik Laboratorium

Posiada stopień doktora nauk o zarządzaniu. Ukończył studia inżynierskie i magisterskie na Wydziale Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej, specjalizując się w informatyce stosowanej i projektowaniu systemów CAD/CAM. Aby pogłębić swoją wiedzę w dziedzinie badań biometrycznych, odbył dwa długoterminowe pobyty badawcze na University of Michigan. Współpracował tam z prof. Richardem Gonzalezem w laboratoriach BioSocial Methods Collaborative, zdobywając zaawansowane doświadczenie w metodologii i technologiach biometrycznych.

dr Krzysztof Nowak, Zastępca Kierownika Laboratorium

Posiada stopień doktora nauk ekonomicznych oraz tytuły magistra fizyki i magistra psychologii, wszystkie uzyskane na Uniwersytecie Warszawskim. Dr Nowak ma zaawansowane umiejętności w analizie statystycznej, potwierdzone szkoleniami na specjalistycznych kursach w międzynarodowych instytucjach, takich jak ICPSR na University of Michigan, University of London czy Utrecht University. Realizował badania z wykorzystaniem pomiarów biometrycznych podczas przygotowywania swojej pracy doktorskiej pt. „Hidden Costs of Employee Working Style-Job Characteristics Misfit”

dr hab. prof. ucz. Agnieszka Kacprzak

Posiada stopień doktora i habilitację w dziedzinie nauk ekonomicznych, w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, jest profesorem uczelni w Katedrze Psychologii i Socjologii Zarządzania oraz  współzałożycielką Laboratorium. Jej badania koncentrują się na zachowaniach konsumentów, zwłaszcza w aspekcie transformacji cyfrowej. Prof. Kacprzak jest autorką trzech książek na temat doświadczenia klienta oraz licznych artykułów dotyczących takich zagadnień jak marketing doświadczeń, zjawisko cyberloafingu, czy czynniki wpływających na przemiany w zachowaniach konsumentów.

dr hab. prof. ucz. Katarzyna Dziewanowska,

Posiada stopień doktora i habilitację w dziedzinie nauk ekonomicznych, w dyscyplinie nauk o zarządzaniu, jest profesorem uczelni w Katedrze Marketingu oraz prodziekanem ds. współpracy międzynarodowej. Zainteresowania badawcze prof. Dziewanowskiej koncentrują się na doświadczeniach konsumenta, współtworzeniu wartości oraz przedsiębiorczości akademickiej. Autorka i współautorka książek i artykułów naukowych w powyższych obszarach. Obecnie zaangażowana jest w projekty badawcze skupione na procesie współtworzenia wartości w sektorze szkolnictwa wyższego oraz na kształtowaniu przedsiębiorczych talentów w ujęciu globalnym.

mgr Klaudia Macias

Doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych, absolwentka Wydziału Zarządzania UW. Jej zainteresowania naukowe dotyczą komunikacji marketingowej ze szczególnym uwzględnieniem femvertisingu.

mgr Mateusz Kiljańczyk

Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych, absolwent Wydziału Zarządzania UW oraz Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW. Jego zainteresowania naukowe dotyczą wykorzystania memów w przekazie reklamowym.